صنعت ساخت و ساز بر ایده پردازی، ایجاد و نگهداری ساختمان های مسکونی، تجاری و صنعتی متمرکز است. آنها همچنین روی ایجاد و نگهداری سازه هایی مانند جاده ها، پل ها و سیستم های تاسیساتی کار می کنند. در حالی که بسیاری از مردم ممکن است صنعت ساخت و ساز را فقط در ارتباط با ساخت و سازهای جدید بدانند، متخصصان این صنعت ممکن است روی پروژه هایی که شامل الحاق، بازسازی، تعمیر و نگهداری ساختمان ها و سازه های موجود باشد نیز کار کنند. در رشته معماری و عمران، ساخت و ساز روشی است که از ساخت یا مونتاژ زیرساخت تشکیل شده است. این شامل استفاده از یک طرح و طراحی دقیق و کنار هم قرار دادن مواد و عناصر مختلف برای تشکیل یک ساختار خاص است. معمولاً این پروژه ها توسط یک مدیر پروژه مدیریت می شود و توسط یک معمار پروژه، مهندس ساختمان یا مدیر ساخت و ساز نظارت می شود. چهار نوع ساختمان اصلی وجود دارد که هر کدام الزامات و ویژگی های خاص خود را دارند:

انواع عمده ساخت و ساز

چهار نوع عمده ساخت و ساز شامل ساختمان مسکونی، ساختمان سازمانی و تجاری، ساخت و ساز تخصصی صنعتی، زیرساخت و ساخت و ساز سنگین است.

۱. ساختمان مسکونی

اولین نوع ساخت و ساز، ساخت و ساز مسکن مسکونی است که شامل ساخت، تعمیر و بازسازی سازه ها به منظور اسکان افراد، لوازم یا تجهیزات است. شامل آپارتمان ها، خانه های شهری، کاندوها، خانه های سالمندان، خوابگاه ها و غیره می شود. همچنین گاراژها و ساختمان های جانبی مانند سوله های تاسیساتی به عنوان ساخت و سازهای مسکونی در نظر گرفته می شوند. همانطور که در بالا ذکر شد، ساخت و ساز مسکونی همچنین شامل تعمیر و نصب وسایل برقی مانند آب به عنوان برق در اطراف سازه است.

طراحی پروژه های مسکونی مسکونی معمولا توسط مهندسان و معماران انجام می شود و خود ساخت و ساز توسط شرکت های ساختمانی که پیمانکاران فرعی را برای انجام کارهای مکانیکی، سازه ای و برقی پروژه استخدام می کنند، انجام می شود. اما برای خانه‌های تک‌خانواره، سازندگان معمولاً تمام مراحل ، طراحی و ساخت را انجام می‌دهند.

۲. ساختمان نهادی و تجاری

این نوع ساخت و ساز شامل پروژه های مدارس، میدان های ورزشی، مراکز خرید، بیمارستان ها، استادیوم ها، فروشگاه های خرده فروشی و آسمان خراش ها می شود. مانند ساخت و ساز مسکن مسکونی، ساختمان های سازمانی و تجاری هم شامل نصب سازه های جدید و هم تعمیر و نگهداری سازه های موجود است. به طور معمول، پروژه ای مانند یک فروشگاه خرده فروشی معمولاً توسط یک شرکت یا مالک خصوصی سفارش داده می شود. پروژه‌های دیگر مانند استادیوم‌ها، مدارس، و امکانات پزشکی اغلب توسط دولت محلی و ملی هزینه و مدیریت می‌شوند.

۳. ساخت و ساز صنعتی تخصصی

نوع سوم ساخت و ساز، ساخت و ساز صنعتی تخصصی است که مستلزم سازه های ساختمانی است که به تخصص بالایی و همچنین مهارت های فنی در برنامه ریزی، ساخت و طراحی نیاز دارد. به طور معمول، این نوع ساخت و ساز توسط شرکت های انتفاعی یا صنعتی انجام می شود. به عنوان مثال، یک صنعت شیمیایی می‌تواند پالایشگاه‌های نفت بسازد، و صنعت تولید برق می‌تواند سازه‌هایی نیروگاه‌های هسته‌ای و نیروگاه‌های برق آبی بسازد که نمونه‌هایی از ساخت‌وسازهای صنعتی تخصصی هستند.

۴. زیرساخت ها و ساخت و سازهای سنگین

آخرین نوع ساخت و ساز، زیرساخت ها و ساخت و سازهای سنگین است که شامل ساخت و ارتقاء راه آهن، ارتباطات و جاده ها، راه آهن به اطراف شهر یا ساختمان های موجود می شود. این نوع ساخت و ساز معمولا به دلیل منافع عمومی انجام می شود و اغلب توسط سازمان های دولتی و شرکت های بزرگ خصوصی اجرا می شود.

برخی از پروژه های دیگر که تحت این نوع ساخت و ساز قرار می گیرند عبارتند از تونل ها، پل ها، بزرگراه ها، سیستم های ترانزیت، سیستم های زهکشی و خطوط لوله

ساخت و ساز تجاری

ساخت و ساز تجاری عبارت است از ساخت هرگونه ساختمان یا سازه های مشابه برای اهداف تجاری. ساخت و ساز تجاری شامل پروژه های بسیار متنوعی از جمله ساخت رستوران ها، فروشگاه های مواد غذایی، آسمان خراش ها، مراکز خرید، امکانات ورزشی، بیمارستان ها، مدارس و دانشگاه های خصوصی و غیره است.

ساخت و ساز صنعتی

ساخت و ساز صنعتی بخش نسبتا کوچکی از صنعت ساختمان است. این پروژه‌ها شامل نیروگاه‌ها، نیروگاه‌های تولیدی، مزارع بادی خورشیدی، پالایشگاه‌ها و غیره می‌شوند. در حالی که «ساخت‌وساز صنعتی» نامیده می‌شود، با «ساخت و ساز تجاری» کاملاً قابل تعویض است، زیرا وقتی صحبت از پرداخت به میان می‌آید، آنها در همان دسته فعالیت می‌کنند.